dissabte, 29 de juny de 2013

Programa 20 - Elles també componen...

Vet aquí la introducció del programa d'aquesta setmana...


En el món de la cobla, com en molts altres terrenys, s’ha produit un domini masculí, tant en la composició com la interpretació, tendència que ben entrat el segle XX, i especialment des de fa uns 35 anys amb l’eclosió de les cobles juvenils, s’ha anat moderant, amb l’entrada cada vegada més generalitzada de components femenines a les cobles, que alhora s’han anat animant a escriure sardanes.

D’aquesta manera, avui no és estrany veure components femenines a la majoria de formacions, tot i que aquest fet es dona de forma desigual. Així, passem de no veure cap instrumentista femenina, com és el cas de la Principal de la Bisbal o els Montgrins, a trobar-ne quatre, cinc o sis, com pot ser el cas de la cobla Reus Jove, o la Vents de Riella, on tota la fila davantera està formada exclusivament per noies, a més de tenir una contrabaixista.

Però són moltes ja les intèrprets que brillen amb mèrits pròpis a les grans cobles, essent més abundants els exemples de les flabiolaires, com Isabel Gregori, de la cobla Mediterrània; Bàrbara Ardanuy, de La Bisbal Jove; Maria Mercè Navarro, de la Contemporània; i Mireia Barat, de la Selvatana.

Però també tenim instrumentistes en tots els papers, com la tible Natàlia Segura, fundadora de la cobla Reus Jove; la tenorista Anna Costal, de la cobla Vila d’Olesa; la contrabaixista Isabel Medina, de la Vila de Caldes; la trombonista Isi López, de la Sant Jordi, o la trompetista Susana Marco, de la Reus Jove.

Com podeu observar, avui el Compàs de Cobla reivindica el paper femení en la sardana, perquè una rotllana no s’entén sense la presencia de les dones, però també hi són a l’hora d’escriure sardanes i d’interpretar-les. I no només actualment, si no des de fa molts anys hi ha dones compositores, com Rosa Maria Kucharski, que l’any 1951 estrenava Pins de Calella; o Rosa Fort, que el mateix any estrenava Lluna d’amor, popularitzada per Salomé. Més cap aquí, ja retornada la democràcia, es multipliquen els noms, amb Pepita Llunell, Concepció Ramió, la gna. Rosa Font i Montserrat Pujolar. [...]

Aquesta edició, la 20a de la 4a època del Compàs de Cobla, la dediquem de forma íntegra a les dones compositores, amb peces de Pepita Llunell, Isabel Medina, Diem-Huong Tran Truong, Bàrbara Ardanuy, Montserrat Pujolar, Elvira Bonhora, gna. Rosa Font, Dolors Viladrich i Maria Mercè Navarro.

Ja teniu a la vostra disposició aquest programa, accedint a la secció Compàs a la Carta.